Som saksbehandler innenfor stat og kommune har jeg stadig fått opp
spørsmålet om hva vedtaket skal være når et styre har drøftet en sak der det
ikke er aktuelt å vedta konkrete handlinger, - ut over at styret har erkjent at
de i etterkant vet noe de ikke visste fra før!?
Både språkråd og skarpskodde forvaltningsjurister har
forsøkt å definere forskjellen mellom å «ta til etterretning» og å «ta til
orientering», uten at det synes som om at det har løst flokene.
De fleste kan nok enes om at «å
ta til etterretning» er en litt mer aktiv tilnærming, der en erkjenner å ha
tatt inn over seg den informasjon en har fått.
Men det ligger ikke, slik mange synes å mene, noe forpliktelse til
konkret handling i et slikt vedtak.
Egentlig kan dette begrepet
forstås i motsatt retning: nemlig at man har fått informasjon om noe styret
selv har myndighet til å endre, men der en aktivt har valgt å ikke pålegge tiltak
ut fra den nye informasjon som foreligger.
Mens å «ta til orientering» er mer et uttrykk for at en har fått
informasjon som kan være interessant, men som styret normalt ikke vil kunne gå
inn og endre.
Som sagt er dette et tema som
dukker opp fra tid til annen i ulike offentlige styrer og råd. Normalt skaper det ingen store problemer og
en velger den ene eller andre ordlyd uten å gjøre det til stridstema. Når det
likevel unntaksvis fører til strid, er det først og fremst et uttrykk for at
noen ønsker det slik. Det kan det være gode grunner for, men det fører som
oftest til lite konstruktive debatter.
I de fleste tilfeller der dette
blir en stor debatt, burde en kanskje tatt «time out». For så å komme tilbake
med et felles vedtak om å erkjenne at den informasjon som ligger i saken har
vært nyttig viten for alle parter – og at bare framtiden vil vise hva vi har
lært.
Noen ganger kan den beste løsningen i en sak være at en vedtar "å ta til vettet"!
Gledelig jul!
Noen ganger kan den beste løsningen i en sak være at en vedtar "å ta til vettet"!
Gledelig jul!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar